Unha enxeñería máis social, entre a técnica e a ética

Autora: Lucía Ferro

“As mulleres non estamos só para decorar a enxeñería, senón tamén para liderala”


Aproveitamos o 23 de xuño, Día Internacional da Muller na Enxeñaría, para compartir as vivencias e anhelos de cinco persoas que un día tomaron a decisión de formar parte desta disciplina. Ademais de celebrar esta data, a intención desta reportaxe é a de contar a través dunha “mirada feminina” como unha se namora da enxeñería, as razóns polas que os retos merecen a pena ou como se pode imaxinar o futuro desta área de traballo.

Calquera cousa é enxeñería

A enxeñería “é o xeito do ser humano de aproximarse a resolver problemas” dinos unha enxeñeira industrial a quen nos dirixiremos como Sara, “ calquera cousa é enxeñería, vas facer a comida e ao final todo o que hai detrás é enxeñería”. Para Laura Pérez (enxeñeira en telecomunicación) esta disciplina chega ao plano persoal, dinos que como docente considera que “a enxeñería non só é o título, é unha forma de afrontar os problemas facendo uso da analítica, da técnica ou, aínda que non cho ensinan na universidade, tamén da ética”.

Durante as entrevistas, todas coinciden en que a enxeñería é unha procura de solucións a problemas, Alba Lestón (enxeñeira de camiños) asegura que “implica un proceso creativo” mentres que Martina Páramos (enxeñeira en telecomunicación) engade que é unha busca “do xeito máis eficiente” e, para ela, “tamén sostible”. Trátase de “resolver problemas non só de xeito óptimo, senón con respecto á natureza e ás persoas ás que afecta” comenta Laura Salgueiro (estudante de enxeñería informática e matemáticas), “facer o camiño recto ás veces non está ben, hai que dar algunhas curvas”. “O coidado das persoas debería ser un piar básico da enxeñería” engade Martina.

Ningún referente, pero moitos ánimos

Toda as entrevistadas tiveron dificultades para pensar nunha referente. Ao seu redor non había ningunha muller enxeñeira e tampouco as vían pola televisión. “Non sei se é porque son do rural, pero eu unha persoa achegada que estivese na academia non tiña”, explica Alba, “fun a primeira da familia en ir á universidade”. Ao preguntarlle como tomou a decisión de perseguir a enxeñería expresou a súa interese polas matemáticas e o debuxo técnico ademais dunha percepción da súa disciplina como “unha especie de ascensor social”.

“Dende pequena, cando algo se estropeaba, o primeiro que facía era abrilo e desmontalo”, conta Sara, “sempre quixen saber como funciona o mundo”. Ao ver que ela “construía robots” mentres que “as demais xogaban con Barbies”, o primo maior de Sara, que estudara telecomunicación, animouna a ser enxeñeira: “Se che gusta cacharrear estuda industriais”. Laura Salgueiro tamén recibiu certo impulso por parte de seus pais que lle dixeron: “Por tal e como es cremos que che pode gustar a informática”.

Na historia destas mulleres pódese notar o impacto positivo dos pais. Martina lembra como seu pai lle traía “xogos creativos de construír motores, algún telescopio ou microscopio” e tamén a animaba a desfrutar de “xogos de ordenadores como Pipi y las matemáticas”. Laura Pérez foi asemade inspirada polos intereses de seu pai quen “sempre tiña pola casa revistas de ciencias de animais” pero cando viu que a interesaban “traía tamén revistas máis técnicas”.

Algunhas das entrevistadas tiveron bos profesores de tecnoloxía que non só facían as clases interesantes senón que as animaban a perseguir o camiño das ciencias. “Modesto nunca me tratou con condescendencia nin paternalismo”, rememoraba Laura Pérez.

Aprender a aprender

Laura Salgueiro tiña “unha idea abstracta da enxeñería e as ciencias”. Ao entrar na universidade durante a pandemia e de forma telemática sentía unha “incerteza xeral”. “O que máis me sorprendeu da carreira foi que vemos cousas que se fan na realidade, protocolos que se están empregando día a día a diferenza do que pasaba no instituto», explicaba. Ese non foi o caso de Sara, que “imaxinaba algo como na tele, constrúes máquinas e robots, pero construír unha máquina de calquera tipo é un proceso moi complexo”, apunta “fas algo moi especializado, céntraste en algo moi específico”. Aínda que Sara cre que “a enxeñería mola un montón” non tivo “a sensación de aprender moito na universidade”.

Alba tivo unha experiencia similar. “Non me gusta chapar, prefiro chegar aos resultados razoando”, contaba, “pensaba que en enxeñería se premiaría esa forma de pensar mais atopeime con algo que nunca imaxinaría, que tiña que chapar matemáticas”. Na mesma liña, Martina “cría que era algo creativo, algo que facer coas mans” pero despois deu cunha “carreira de fondo, superesixente e estresante”, asi e todo, gustoulle “aprender como funciona o dixital e a física de darlle a un interruptor e que logo pase algo”.

Pola contra, a experiencia de Laura Pérez foi moi positiva. Antes de comezar os estudos universitarios dubidaba entre filosofía e enxeñería “porque só quería saber como funcionaban as cousas”. “ Collín enxeñería porque pensaba que só a podería aprender na universidade”, explicaba, “e para aprender filosofía podía ler un libro”. Unha vez rematados os estudos, a pesar de desfrutar da formación teórica “parecía que me faltaba práctica”, admite. Con todo, está contenta de que a carreira lle transformou a forma de pensar nunha “máis estruturada” describíndose actualmente “como moi militar” e asegurando que a súa visión dos estudos ou de como funciona o mundo lle serve profesional e persoalmente. “O esforzo extra”, engade, “váleche para ver que logo podes facer cousas”.

Respecto á aprendizaxe, Alba di que a enxeñería non lle ensinou tanto a nivel académico, que “ten máis que ver con que te obrigan a ser autodidacta”, cousa que ela sempre desfrutou. Quizais por iso , cando se lle preguntou polo que máis gozaba da enxeñería fixo referencia ao proceso creativo. “Tiña na cabeza unha necesidade real”, contaba, “logo hai que darlle voltas á cabeza e buscar moita información” antes de dar cunha solución que “parece fácil”.

Sara quédase co que lle dixeron na súa primeira entrevista de traballo: “Xa sei que non sabes nada disto, o que o teu título me demostra é que podes aprender un montón de cousas dun xeito máis ou menos rápido”. “Gústame moito aprender”, incidiu, “cousas útiles (prácticas) pero tamén en xeral”.

Unha enxeñería máis social

“Hai que comezar a falar dos límites terrestres”, opina Martina, “ter moi claro o fin do que estás a desenvolver, deixarse asesorar por antropólogos e servizos sociais”, e finaliza, “a investigación debería enfocarse a unha enxeñería máis social”. “Preocuparse polo medio ambiente e as persoas” explica Laura Salgueiro, “non só do beneficio económico”. “Que necesitan os cidadáns aquí en Vigo?”, pregunta Martina a modo de ilustración. Ela desexa “relacionalo máis co entorno, falar coa xente e asegurarse de que sexa útil para os usuarios, revisar linguaxes, os materiais”, continúa, “ter máis presente o tema dos coidados”.

Sara dinos que “con frecuencia non se pensa máis alá da perspectiva produtivista” facendo que ela mesma se propoña cambiar de profesión no caso de non poder continuar traballando no mercado social como parte dunha cooperativa. “Que o traballo dun enxeñeiro non serva para nada é un problema” explica. Sara cóntanos que en previos traballos vía como moitos compañeiros asumían unha posición moito máis pragmática e cínica conformándose con que lles pagasen. “Hai cousas que xa cando as comezas a facer sabes que non se van usar e encima falo con moita urxencia,” comenta, “un traballo de tres ou catro meses dun equipo de varias persoas que non chegou a ningún lado”. “Nas grandes empresas perdeuse a visión xeral”, engade ao preguntarlle cal cre que pode ser a causa deste modo de proceder, «dá a sensación de que hai xente que manda facer proxectos por xustificar o seu posto de traballo, sen importar se teñen sentido ou non».

Na mesma liña, Alba critica os ritmos e estruturas xerárquicas lamentando que propicien as malas prácticas. “Hai moitos traballos nos que che piden facer trapalladas”, relata, “tes que adaptarte a uns tempos e non podes facelo de todo ben; estase vendo cos proxectos de eólicos”. Tamén fai fincapé en que, en ocasións, as malas prácticas son intencionadas para protexer os beneficios da empresa. “A literatura tela que interpretar”, explica referíndose ao carácter subxectivo que se lle pode dar a unha investigación, “os números ti telos que contar e podes contalos dun xeito ou doutro, por exemplo, podes dicir que o 51% é a maioría de algo, si, pois é máis do 50%, pero en realidade é case equitativo”. Alba incide nas consecuencias negativas da competitividade do mercado laboral tendo que “pisar aos compañeiros para poder subir”, aínda que recoñece que “iso vai máis alá da enxeñería”.

A Laura Pérez non lle gusta “cando a enxeñería se esquece da parte social” pois “se non é para a sociedade non vale para nada”. Quéixase de que se “disfraza de ben social e arrasa con todo, explotamos a terra, os nenos e as mulleres”. Ela está contenta de dedicarse á enxeñería no ámbito docente, “no paradigma actual, non sería enxeñeira de desenvolvemento”, confesa explicando que se vería sempre debatida “entre a técnica e a ética”.

Preguntámoslle a Laura Salgueiro que opina do enfoque co que se aproximan os seus estudos e dinos que a ela tampouco lle gusta “cando se pensa en sacar produtos antes da competencia ou por razóns soamente económicas”. Laura dinos que no currículum inclúen materias como xestión financeira de empresas xustificándoo con que “para traballar nunha empresa necesitas ir escalando e os que ganan cartos non son os que están fuchicando” e, pola contra, non teñen ningunha lección sobre o impacto ecolóxico ou o gasto enerxético do emprego da tecnoloxía. Aflíxea a idea de que “están formando xente que crece individualmente, non xente que colabore socialmente”.

Os pasos da transformación

A procura dunha enxeñería máis social é “un cambio de toda a sociedade”, afirma Laura Salgueiro quen suxire cambiar o plan de estudos “pois calquera materia ten unha parte social que podería estar no temario”, gustaríalle que “insistan en estas partes, que en cada materia houbese un tema sobre iso como se fai agora co traballo de empresa” ou que metan materias específicas. Laura Pérez suxire darlle máis espazo á sostibilidade xa que “está todo por facer, os certificados de sostibilidade son etiquetas para vender pero non valen para nada, só para liberar conciencias”. Tamén menciona a posibilidade de crear “fortes comités éticos” que motiven investigar como construír mellor para os ecosistemas xa que na actualidade “maltratar á natureza é rentable”.

Toda as entrevistadas coinciden con Sara en que “a enxeñería pode servir para facer algo útil para a sociedade”. En referencia á recente situación que experimenta a nosa rexión coa instalación dunha celulosa en Palas de Rei, ela critica a idea de que “trae progreso”. “Un colega díxome que Altri está guai porque Galicia non ten moito tecido industrial e a industria sempre está ben”, relata. Pola contra ela di que “non sempre está ben se tiras cos árbores e pos asfalto”, argumenta, “non vas comer asfalto”. Sara incide sobre a tendencia que ten a enxeñería a desenvolver produtos que non aportan nin resolven necesidades reais. “Mola un montón, podo facelo,”, di falando sobre o empoderamento do proceso creativo da fabricación dunha máquina, “pero igual non debería” reflexiona.

Martina tamén o ten claro, “o enfoque da enxeñería debería cambiar, quitar a mirada dos cartos e pensar na esencia, é dicir, poñer a vida no centro”. A ela parécelle indispensable que haxa máis concienciación dentro da enxeñería e entre os usuarios dos produtos. Cre necesario que os profesionais vexan “as minas de onde ven o hardware” que desenvolven, ou “os vertedoiros a onde vai parar”. Tamén lle dá importancia á “cohesión de grupo e análise de estrutura empresarial”.

Para que serve o Día da Muller na Enxeñería

“Máis que para poñerse medallas,” asevera Alba, “debe ser un día de reflexión para ver as nosas debilidades” explica, referíndose ás campañas de marketing que se fan en institucións “que de feministas teñen pouco”. “Eu entendo este día, non como un día de darlle a noraboa ás rapazas da enxeñería,” continúa, “senón como un bo momento para mostrar estadísticas reais, cóntame os datos!, que fixestes ben?, que se pode mellorar?”. Alba fala de como en países con maior desigualdade as mulleres métense máis na enxeñería, “probablemente porque o ven un pouco como un ascensor social”. En países nos que hai menos desigualdade, “cando ti xa tes as necesidades básicas cubertas, aí xa si que contan os referentes, que te animen a estudar ou que che regalen xogos de construción”. “Aínda que haxa máis igualdade no papel,” explica facendo referencia aos países europeos, “segue a haber un marco cultural de películas, anuncios, etc., que te determina”.

Algunhas das entrevistadas, aínda que non experimentaron un rexeitamento claro, si que falan dunha incredulidade por parte da xente ante a súa decisión de estudar unha enxeñería como pode ser telecomunicacións ou industriais. Non souberon dicir, no entanto, se isto se debe a que estas carreiras teñen fama de ser moi complicadas ou a que elas son mulleres.

Ao preguntarlle polo trato recibido, Laura Pérez di que non tivo ningunha traba pero explica que “podes notar certo paternalismo”, aínda que non cre que o “notara máis que unha estudante de enfermería ou bioloxía”. “O paternalismo é transversal”, asegura. “As mulleres non estamos para decorar a enxeñería,” afonda, “senón tamén para liderala”. “Fan falta máis”, insiste, “e non só para arranxar a paridade, como quen nos fan un favor por ternos alí”. “As rapazas traen a mochila da esixencia”, lamenta, “o problema ven da autopercepción de que as ciencias non son para nós”. Martina tamén salienta “a baixa taxa de mulleres e diversidade na enxeñería” a pesar de ser “as que están máis na enxeñería social e na investigación”.

Ao afondar no tema, Martina conta como na universidade atopou profesores moi machistas e maleducados e que incluso algunhas compañeiras “saían chorando das titorías”. Tamén fala do pouco que se discute o xénero na tecnoloxía, “na materia de IA non falamos sobre tema de sesgos”.

Do mesmo xeito, Sara lembra algún que outro episodio incómodo, mostra dun patriarcado presente tamén nesta disciplina. “Ti estás segura de que queres traballar aquí?”, lle preguntaron ao introducirse no mundo laboral, “é un traballo difícil!”. Naquel momento non o pensara, mais reflexionando xúrdelle a dúbida de se “isto llo diría a un rapaz”. Tamén conta como nun dos seus primeiros empregos un cliente lle dixo ao seu xefe que “non debería traballar alí porque son todos homes”, facéndolle cuestionarse a estabilidade do seu posto de traballo. De feito, nos primeiros cinco anos de experiencia laboral nunca coincidiu con outra muller. Ao emigrar a Francia comezou a atopar máis mulleres e finalmente decidiu retornar para colaborar cunha cooperativa “formada por mulleres que xa están cansadas de lidar con machiños que o sabían todo”.

Para Laura Salgueiro “as mulleres temos unha forma diferente de ver o mundo”, e segue, “o mundo é moi patriarcal e as formas foron definidas polos homes”. “É bo crear redes de mulleres”, comenta, “unha muller soa pode ser como a voz disidente”, di en referencia á dificultade que ás veces pode ter unha enxeñeira á hora de defender unha nova perspectiva. “Hai homes que falan contigo cun ton de superioridade”, conta, “en traballos por parella, o profesor responde pero mirando para eles”.

Unha mensaxe para as vindeiras xeracións

“Que cousa farías gratis polo gusto que che dá?”, lánzalle Martina as rapazas que se atopan no momento de escoller os seus estudos. “Métete nos espazos a preguntar”, recomenda visitar cooperativas e procurar as alternativas e iniciativas sociais locais para inspirarse e coñecer como é o traballo.

“Que non teñan medo”, indica Sara, “as rapazas á hora de escoller son perfeccionistas e escollen algo no que se vexan seguras por medo a suspender”. “Eles parecen que saben”, explica, “pero aínda que pareza que eles controlan e ti non, que bah!”. “Non hai que ter medo a fallar, xa aprenderás!” “O tema é ter ganas de aprender”, concreta Sara, “se non tes iso, si que non te metas”. Laura Salgueiro anímaas asegurando que “aínda que ao principio parece difícil, se segues intentándoo, non se che da peor que aos outros”.

Para Laura Pérez a escolla non está entre as ciencias e as letras, “non somos unha única cousa, somos moitas”. “A vida é difícil”, reflexiona, “os momentos malos chegan pero é máis fácil se te dedicas ao que che apaixona”. “Que escollan o que elas pensan que é o seu e non o que lle din”, recalca que, escollan o que escollan, o fagan “só por aprender”. Para Laura estudar enxeñería “fai que mereza a pena” porque “todo sae, ás veces non como pensabas, pero todo sae”.

Resultado do II Concurso de iniciativas didácticas sobre Tecnoloxía para o Ben Común

Como viñamos contando, a finais do 2024 resultou gañador deste concurso o Centro Público Integrado de Zas, coa súa propost Clics seguros en Zas. Os obxectivos deste proxecto foron a sensibilización do alumnado de toda a ESO sobre os riscos e ameazas existentes na rede e nos dispositivos e das dificultades que acarrexa a fenda dixital e o por que da súa existencia.

Durante este curso realizaron unha morea de cousas. Aquí vos contamos un resumo pero podedes ver todo o percorrido do proxecto e o material xerado na súa web.

Comezaron analizando os datos sobre a fenda dixital na poboación envellecida así como a porcentaxe que hai desta poboación no seu concello. Ademais, o alumnado de 1º, 2º e 3º da ESO entrevistou parte da veciñanza sobre as dificultades que atopan no uso dos dispositivos dixitais. Con elo identificaron as problemáticas principais e decidiron facer un material adaptado ás necesidades e accesible. Respecto a isto último, escolleron tipografías que facilitan a lectura, incluíron pictogramas de apoio e opción de escoita na versión dixital.

Todo o material creado e os coñecementos aprendidos non quedaron nas aulas. Presentaron a campaña ao alumnado francés de intercambio e proporcionáronlle os dípticos creados. Tamén montaron un punto de ciberseguridade no centro, onde visibilizar todo o xerado neste curso e para que calqueira estudante e persoa que visita o centro poida levar para casa os dípticos e trípticos informativos.

Tamén tiveron a visita de Laura, voluntaria de ESF, quen lle falou de privacidade dixital ao alumnado de 1º, 2º e 3º da ESO. Amosándolles os datos que collen as aplicacións sobre os nosos comportamentos e intereses, o seu almacenamento en servidores e a importancia das contrasinais seguras.

E

Todo o material creado e os coñecementos aprendidos non quedaron nas aulas. Presentaron a campaña ao alumnado francés de intercambio e proporcionáronlle os dípticos creados. Tamén montaron un punto de ciberseguridade no centro, onde visibilizar todo o xerado neste curso e para que calqueira estudante e persoa que visita o centro poida levar para casa os dípticos e trípticos informativos. Os soportes foron deseñados e montados por 4º da ESO con impresión 3D.

E como non ía ser doutro xeito, o alumnado fixo entrega do material á veciñanza entrevistada e familias. Aquí van unhas fotos!

Todo o material xerado está na web do centro e continuarán desenvolvendo o proxecto nos cursos vindeiros. Animámosvos a botarlle un ollo e compartir o traballo feito.

Este concurso é posible grazas ao programa Hackers Sen Fronteiras coa cofinanciación de Cooperación Galega.

Comando Hacker sobre videoxogos serios

Un videoxogo serio é un xogo deseñado cun propósito que vai máis aló do simple entretenemento. O seu obxectivo é transmitir valores, concienciar sobre problemáticas sociais, ambientais ou culturais, e fomentar a reflexión e a acción positiva entre as persoas que o xogan.

Ao longo deste ano, o alumnado de 2º da ESO do IES San Rosendo (Mondoñedo), baixo a orientación da docente da Universidade da Coruña Mª Luz Castro, desenvolveu unha serie de videoxogos serios sobre temáticas moi diversas. O proceso creativo permitiu que os estudantes traballasen en equipo, experimentasen coa programación e reflexionasen sobre cuestións relevantes para a sociedade.

Algunhas das ideas que desenvolveron foron: un xogo de recollida de lixo no mar, outro para localizar elementos que non pertencen a un ecosistema, un videoxogo inspirado na vida e obra de Julio Verne e outro no que hai que axudar a atopar os amigos perdidos dunha persoaxe.

Destacamos un videoxogo sobre o acoso escolar, onde experimentas en primeira persoas as vivenzas dunha nena que chega nova a un instituto e sofre bullying por parte dunhas compañeiras. Deixámosvos unhas capturas e o enlace para que o probedes!

A creación destes videoxogos permitiu ao alumnado desenvolver competencias tecnolóxicas, sociais e de pensamento crítico, ademais de concienciarse sobre temas relevantes para a sociedade.

Encuentro sobre hermanamientos de operadores de agua (WOPs)

Tuvo lugar en Sevilla, y pudimos participar vía online estando en contacto con compas de ESF Catalunya que sí pudieron desplazarse.

Al principio, Jaime Morell, secretario general de la Asociación Española de Operadores Públicos de Abastecimiento y Saneamiento (AEOPAS), llamó la atención sobre que el agua es un bien público en España. Los operadores públicos serían los municipios, aunque luego puedan trabajar a través de empresas públicas o privada.

Jesús Maza, presidente de DAQUAS, Asociación Española del Agua Urbana (asociación donde hay operadores públicos, mixtos y privados), afirmó que España es líder mundial en la gestión de agua, con lo que hay capacidades que es interesante que se puedan poner al servicio de la cooperación.

Emma Orejudo, subdirectora de Transición Ecológica, Agua y Lucha contra el Hambre y Oficina del Fondo de Cooperación para Agua y Saneamiento, AECID, dijo que el Fondo del Agua no pretende llevar infraestructuras, sino servicios, y además con ese enfoque de Derecho al Agua. Desde Ingeniería Sin Fronteras consideramos que ese enfoque de fortalecimiento y no tanto de infraestructuras más o menos grandes ha sido en realidad incluido solamente en los últimos tiempos en el Fondo del Agua, y de forma aun muy imperfecta. Emma también apeló a la solidaridad global y al apoyo y aprendizaje mútuo.

Julie Perkins del Programa de ONU-Hábitat para el establecimiento de Hermanamientos entre Operadores de Agua: Global Water Operator Partnership Alliance (GWOPA), puso a disposición el gran trabajo de sistematización del conocimiento en tema hermanamientos de operadores de agua.

Entre los ejemplos de experiencias, nos llamó la atención el de Aguas de Sevilla (EMASESA) con Aguas de la Sierra de Montecillos, de Honduras, en la zona de Comayagua. Las premisas son sostenibilidad y no centrarse en grandes tecnologías que no puedan mantener. Ya van 35 cooperantes en EMASESA, que han cooperado de forma directa o indirecta. Están haciendo fortalecmiento de juntas de agua, de consejos de microcuenca y también educación.



En algunos casos las experiencias eran de grandes conglomerados, muy complejos administrativamente, pero flexibles a nivel operación.

Se destacó que hay que hacer rendición de cuentas de que la actividad en cooperación de la empresa, no menoscaba la actividad de la empresa, sino que la enriquece. Hay que compatibilizar bien esto, porque si no habrá mucho rechazo de que las personas vayan a hacer estancias de cooperación. Además, la rotación en las empresas públicas es grande. Eso es un riesgo. Para que no se emplee la cooperación como arma política arrojadiza, también es importante la rendición de cuentas.

Hay operadoras que no pueden poner fondos, solo la parte técnica (que también son horas, aunque no se está computando).

AMVISA (Aguas de Vitoria) es una de las pioneras, hace más de 30 años. Además, tienen un % fijo reservado a cooperación.

También estuvo presente en una de las mesas a través del director de Augas de Galicia el programa AquaMoz, en el que también particiamos junto con las Administraciones de Agua de Mozambique. Se valoró muy positivamente el hecho de ser una apuesta a largo plazo muy interesante, basada en el acompañamiento y la confianza. Dese ESF esperamos que anime a otras organizaciones de cuenca hidrográfica a este tipo de hermanamientos de larga duración. Esperamos que siga muchos años, porque los contextos cambian, y es muy enriquecedor ver como se va evolucionando en esa relación de confianza, incluso con los cambios de personas. Aquí se puede ver un pequeño vídeo infográfico sobre esa experiencia en Mozambique.

Hubo entre las asistentes la consideración del desafío que supone llevar el trabajo en derecho al agua a las zonas rurales, donde los operadores no son tan potentes a veces como para hacer ni siquiera este tipo de hermanamientos técnicos. Nos parece que sería interesante incluir entonces en el trabajo a operadores vecinales y hermanamientos en esa línea (en Galicia las traídas de agua son muy habituales, y se agrupan en asociaciones como COXAPO). También incidir en agrupaciones municipales tipo mancomunidad, o incluso empresas de las diputaciones (como la empresa mixta que opera en parte de la provincia de Ourense).

Se puso de manifiesto el desafío de la financiación, y también queremos llamar la atención sobre un tema que salió tímidamente ya en la parte final de la jornada, que es la participación de operadores privados en estos hermanamientos. La estrategia de cooperación debería ser siempre llevada por entidades con claro enfoque a la cooperación, enmarcados en políticas conscientes y planificadas. Agencias, ONG y administraciones públicas (o empresas públicas) con personal capacitado. Tampoco son ya a estas alturas buenas prácticas lo de llegar una persona de X empresa pública a un país, sin ningún tipo de conocimiento sobre cooperación, y plantear colaboraciones sobre la marcha (así empezaron algunas hace tiempo…).

















Guía de Autodefensa Digital: recupera tu soberanía digital

¿Por qué hacemos esta guía? Vivimos en un mundo que, con su parte buena y su parte mala, avanza hacia lo digital a pasos agigantados y, en demasiadas ocasiones, dejando a mucha gente atrás. Este mundo digital, al igual que el presencial, también tiene una serie de riesgos de los que hay que protegerse.

Muchas de vosotras quizás tenéis a esa persona de confianza (hija, sobrina, amiga…) a quien consultarle dudas o pedirle consejo en cosas relacionadas con las tecnologías de la información (TIC), pero no todo el mundo tiene esa opción. Además, tendemos a caer en el uso de herramientas de Google, Microsoft y otras grandes multinacionales, cediendo completamente nuestra soberanía digital. Por eso hacemos esta guía, explicando de forma clara y detallada cómo puedes mejorar tu seguridad digital, recuperando tu soberanía digital, tengas o no conocimientos previos de ciberseguridad. Es importante tener claro que la seguridad absoluta no existe, y siempre hay riesgo. Lo que podemos hacer como personas usuarias es poner barreras que nos protejan.

Esta es una guía dinámica. Es decir, la iremos actualizando a medida que nos vayan llegando sugerencias.

En este enlace podrás consultar siempre la última versión de la guía en formato PDF. De momento está solamente en gallego, pero en este otro enlace podrás encontrarla en formato editable, por si quieres reutilizarla o contribuir a ella (por ejemplo haciendo traducciones).

Estate atenta a nuestras redes, ya que a lo largo de los próximos meses iremos haciendo charlas y talleres para dar a conocer la guía, explicando los distintos apartados de forma sencilla y ayudándote de forma práctica a implementar los consejos que damos en ella. También puedes contactarnos si quieres organizar algún encuentro en tu zona, asociación o grupo.

Comando Hacker de Xornalismo Ético

Durante o pasado mes de maio o alumnado de 2º da ESO participante na radio do IES San Rosendo (Mondoñedo) estivo inmerso nun Comando Hacker sobre ética no xornalismo.

Alberto Quián, docente do mestrado de IA e Xornalismo da USC, achegoulles as chaves para facer unhas boas entrevistas e investigacións e tamén lles expuso os peligros das fake news e o transfondo do clicbait. Unha semana despois, o alumnado desprazouse ata a Escola de Camiños da UDC, onde temos a oficina de ESF. Alí entrevistaron a distintas persoas da base social de ESF para coñecer os proxectos que levan a cabo, a súa traxectoria como voluntarix ou profesional na organización así como as súas inquedanzas persoais. Por outra banda, no mesmo día tiveron un espazo de exposición e conversa, que tamén quedou recollido a modo de entrevista inversa, arredor de dúas problemáticas medioambientais da contorna de Mondoñedo.

Bule a escoitar estas dúas produccións!

Entrevista do alumnado a ESF

Entrevista ao alumnado sobre afeccións medioambientais

BOE

Boletín Oficial ESFeiro. Xuño 2025


CONTIDOS

  • Vida Asociativa
  • Honduras
  • Mozambique
  • Enlaces de interese
  • Recomendación artística
  • E no próximo mes …
  • A ESFrase do mes

VIDA ASOCIATIVA

     En maio tivemos ciberfaladoiro sobre Fediverso e redes sociais descentralizadas. 

    No programa de Esf na Universidade, estivemos na Escola de Informática de Ourense falando de electrónica ética, cun repair café e tamén deixamos alí a exposición Coñeces o teu Móbil? e a nosa campaña Todo pasa e todo queda sobre machismos en personaxes históricos. Ese día ademais acompañáronnos 2 profes e 3 alumnos do IES Cosme López Rodríguez (A Rúa). Tamén estivemos na Escola de Camiños da Coruña nas materias de cartografía e de representación gráfica, falando de Tecnoloxía para o ben común.

    No programa de Hackers Sen Fronteiras (en secundaria), fíxose unha actividade ben chula con alumnado do IES San Rosendo de Mondoñedo, cunha formación en xornalismo e gravación de podcast de radio, así como un encontro en liña co profesorado colaborador no programa.

    No programa de ESF no eido profesional, tivemos un encontro en liña con Colexios Profesionais de Enxeñería, para reflexionar sobre boas prácticas ecosociais no eido técnico. Tamén houbo un faladoiro sobre xestión de eventos hídricos extremos co Colexio de Enxeñería Forestal, unha reunión con membros da xunta directiva do Colexio de Enxeñería Agrícola de Ourense, e participamos nunha mesa redonda con outras entidades de economía social sobre traballo digno.

    O de Ourense non foi o único repair café do mes, tamén en Vigo fíxose un, no local da cooperativa Árbore, e no Casino de Carballo. Ademais, fíxose a entrega de ferramentas do novo Banco Reciclaxe Electrónica con Software Libre na ETSE de Santiago de Compostela.

    No Programa de Voluntariado Internacional de Coñecemento doutras Realidades, tivemos formación en liña coas compañeiras de Honduras.

    Ademais, distintas persoas da base social asistiron a eventos interesantes, como en Santiago ás xornadas da Unión Profesional de Galicia, as mesas redondes de Sostenibilidade e outra de Intelixencia Artificial, en Ourense ás xornadas  “Non somos terra de sacrificio”: comunidades en loita pola defensa do territorio e da vida, ou en Carballo e Santiago aos encontros con Turiel sobre decrecemento.

    Puidemos desfrutar dun novo programa de ESFRadio, desta volta falando de Por que e como facer unha transición enerxética.


HONDURAS

    No eixo de traballo de soberanía alimentaria e defensa do territorio, houbo moito traballo no programa de Restauración das Lagoas de Inverno, que financian AECID e Xunta de Galicia. Dende avistamento de aves para coñecer a biodiversidade da zona, a xornadas de monitoreo comunitario e limpeza de canles das lagoas. Dentro do programa de apoio a grupos de marisqueiras que financia a Xunta de Galicia, entregouse material para monitoreo de biodiversidade á Universidade Nacional Autónoma de Honduras. Tamén houbo formación con mulleres marisqueiras. No programa de diversificación alimentaria que financia AECID, vimos como as experiencias de mellora participativa de sementes criollas están máis activas que nunca. Tamén houbo intercambio de experiencia coa Escola Agrícola Luis Landa, e un taller de productos lácteos.

    No outro eixo de traballo en Honduras, o de dereito humano á auga, 8 obras de captación de auga foron melloradas ou contruidas en 5 comunidades do concello de Nacaome. Tamén houbo varias formacións, como coa Mancomunidade NASMAR de capacitación técnica en xestión da auga a municipalidades, ou en hidroxeoloxía con Acacia Naves, experta da Universidade da Coruña que estivo uns días en Honduras, e de mapeos participativos de recursos hídricos.

    Ademais, no noso equipazo de traballo en Honduras tiveron un encontro convivencia no lago Yojoa, onde ademais estiveron traballando sobre ideas para estratexias futuras no país.

    Tamén houbo unha visita a Galicia de dous investigadores da UNAH, Facultade de Ciencias Espaciais, onde se formaron no manexo dunha ferramenta de visores cartográficos desenvolta polo Laboratorio do Territorio da USC, coas que temos en marcha un proxecto. Ademais impartiron o relatorio Aplicaciones de la cartografía participativa para la defensa de la tierra y territorio en Honduras: Experiencias en cartografía del Departamento de Ciencia y Tecnología de la Información Geográfica- UNAH.


MOZAMBIQUE

No mes de maio tivo lugar unha visita técnica a Mozambique na que se traballou coa Administración Rexional de Augas do Sur de Mozambique nas súas oficinas de Maputo. O traballo estivo relacionado coas inundacións, pero nesta ocasión focalizouse, principalmente, na planificación e na xestión. Aquí se pode saber algún detalle máis da visita.

    A mediados de xuño terá lugar unha visita a Galicia de representantes da ARA Centro co obxectivo de que poidan coñecer in situ o traballo que se realiza en Galicia en relacións as inundacións. No mes de maio tamén tivo lugar unha webinar co Colexio Oficial de Técnicos Forestais de Galicia sobre o proxecto e a xestión de eventos extremos en Mozambique.


ENLACES DE INTERESE

Activismo e persoas

Auga

Consumo responsable

Cooperación e ONGD

Educación para o desenvolvemento

Enerxía e cambio climático

Iniciativas

Investigación para o desenvolvemento 

Mundo

Pobreza e exclusión

Políticas e modelos de desenvolvemento

Soberanía alimentaria e defensa do territorio

Tecnoloxías da Información e Comunicacións (TIC)

Tecnoloxía para o desenvolvemento humano


RECOMENDACIÓN ARTÍSTICA

    Este mes, coa triste nova do pasamento do fotógrafo Sebastião Salgado, aproveitamos para chamar a atención sobre a súa obra, comprometida coas persoas máis oprimidas e co planeta, que nos quedará para sempre.


E NO PRÓXIMO MES …

    Temos un novo apartado na nosa páxina web, onde se pode ver a axenda de próximos eventos ESFeiros ou que nos parecen interesantes pola temática. Ademais:

   Para máis info sobre cursos e eventos en Galicia  consulta a Axenda Solidaria e as formacións da Coordinadora Galega de ONGD


A ESF-RASE DO MES

    Cuando se é nova precísase dun pouco de utopía, crer en algo. O mundo de hoxe non motiva ás persoas novas. Pérdense no consumismo atroz ou frecuentemente pérdense na soidade.José Mujica. Ex-presidente de Uruguai, floricultor e guerrilleiro, que faleceu o pasado 13 de maio.


ESFRadio. Por que (e como) facer a transición enerxética?

Neste novo programa de ESFRadio temos connosco a Alberto Molares, que é químico de formación, pero que leva o activismo no sangue. Moeda social con experiencias como A Sabia Moeda Social, soberanía alimentaria e recuperación da sabedoría rural dende a Fundación Galicia Verde (xusto esta finde foi a súa duodécima Feira de Sementes e Plantóns Tradicionais) e dende hai un tempo tamén en Enxeñería Sen Fronteiras, onde forma parte da nosa Xunta Directiva dende hai unhas semanas. Unha cousa que lle quita o sono é toda a tan traída e levada transición enerxética. Con el, falamos sobre a importancia de abordala de xeito participativo, consensuado, urxente e democrático.

Tamén falamos sobre a conexión indisoluble entre o sistema enerxético e o socioeconómico polo que seguramente toque, dende xa, buscar un novo pacto social que nos permita reducir o consumo desmedido de enerxía (e doutros recursos) se queremos manter a vida no noso planeta.

AQUÍ vos deixamos o programa, e aquí tamén queda unha presentación ben completiña sobre o tema, con datos moi clarificadores.

Entrevista: Sergio Fernández
Produce: Jorge Lama

ESFRadio. Por que (e como) facer a transición enerxética?

Neste novo programa de ESFRadio temos connosco a Alberto Molares, que é químico de formación, pero que leva o activismo no sangue. Moeda social con experiencias como A Sabia Moeda Social, soberanía alimentaria e recuperación da sabedoría rural dende a Fundación Galicia Verde (xusto esta finde foi a súa duodécima Feira de Sementes e Plantóns Tradicionais) e dende hai un tempo tamén en Enxeñería Sen Fronteiras, onde forma parte da nosa Xunta Directiva dende hai unhas semanas. Unha cousa que lle quita o sono é toda a tan traída e levada transición enerxética. Con el, falamos sobre a importancia de abordala de xeito participativo, consensuado, urxente e democrático.

Tamén falamos sobre a conexión indisoluble entre o sistema enerxético e o socioeconómico polo que seguramente toque, dende xa, buscar un novo pacto social que nos permita reducir o consumo desmedido de enerxía (e doutros recursos) se queremos manter a vida no noso planeta.

AQUÍ vos deixamos o programa!

Crónica de la nueva visita del programa AquaMoz a Mozambique

En el mes de mayo tuvo lugar una visita técnica a Mozambique dentro del proyecto AquaMoz, que desarrollamos ESF con Augas de Galicia para dar apoyo en la gestión de eventos hídricos extremos. En esta visita, se trabajó con la Administración Regional de Aguas del Sur (ARA Sul) de Mozambique en sus oficinas de Maputo.

El trabajo estuvo relacionado con las inundaciones, pero en esta ocasión se centró principalmente en la planificación y la gestión.

Se llevaron a cabo diferentes sesiones y talleres técnicos en los que se analizó la situación de la ARA Sul en el ámbito de las inundaciones. Además, se debatió con ejemplos sobre las ventajas y oportunidades de desarrollar el marco legal relacionado con este tipo de eventos hídricos extremos, que han ido ganando relevancia en los últimos años en el país. El trabajo se realizó, principalmente, con la jefa y el coordinador del departamento de recursos hídricos, aunque también hubo sesiones en las que participó todo el personal del departamento.

Durante la visita, y a lo largo del mes, también se abordaron cuestiones relacionadas con el estudio de las inundaciones, así como el monitoreo continuo de la sequía y los embalses.

A mediados de junio, representantes de ARA Centro realizarán una visita a Galicia con el objetivo de conocer in situ el trabajo que se lleva a cabo en la región en relación con las inundaciones. Además, aprovecharán esta visita para coordinar esfuerzos.